Nytt perspektiv på ferjesenkingen i 1944 og kampen om tungtvannet
Modell av D/F Hydro, Rjukanbanens jernbaneferje som nå ligger på bunnen av Tinnsjøen. (Foto: Trond Lepperød) |
Les også: Tre menn om fedrenes roller i 1944
Senkingen var den siste i en rekke av aksjoner for å hindre tyskerne i å få tungtvann til sitt uranprosjekt. På alliert hold ville man gjøre alt for å hindre at nazistene seiret i kappløpet om et kjernefysisk våpen.
«Reisen med Rjukanbanen: Gjennom krig og fred». |
Kjøp boka i din bokhandel eller direkte fra forlaget.
Kampen om tungtvannet er gjort kjent gjennom litteratur, film og TV. Operasjon Gunnerside, Vemork-aksjonen i 1943, har særlig fått oppmerksomhet. Det var en dristig aksjon ledet av nylig avdøde Joachim Rønneberg. Den fikk stor betydning som inspirasjon for motstandskampen og geriljakrigen i Norge. Men det var amerikanernes etterfølgende og omstridte bombing over Rjukan og Vemork i november 1943 og ferjesenkingen året etter som for alvor forpurret de tyske planene. Dette var også aksjonene der 35 sivile nordmenn - barn, kvinner og menn - måtte betale den høyeste prisen. I tillegg omkom fire tyske soldater i ferjesenkingen.
Bokas tre krigskapitler bygger på intervjuer med noen av de overlevende og på nitid kildearbeid. Vi kan lese om hvordan ferjesabotørene - med Knut Haukelid i spissen - gikk fram for å løse den grufulle oppgaven, hva de tenkte om det de var med på og hvordan de nærmest i siste time kontaktet London og stilte spørsmål ved ordren.
D/F Hydro i 1937. Privat foto. Bilde hentet fra boka «Reisen med Rjukanbanen: Gjennom krig og fred». |
Boka forteller hvem de omkomne var, og i et tillegg bak i boka listes alle navnene opp, både omkomne og overlevende i forliset. En komplett lista over de omkomne i bomberaidet i 1943 er også med. Et eget kapittel er viet ekspedisjonen for å finne vraket av D/F «Hydro» i 1993 og sannheten om lasten om bord.
Les også: Hun opplevde bombingen på Vemork i 1943
«Reisen med Rjukanbanen – Gjennom krig og fred» gis ut på Maana forlag. Forfatterne er journalistene Trond Lepperød, Gary Payton og Anne Spånem. I tillegg til krigskapitlene, forteller boka om Rjukanbanen og tinnsjøferjene som verdensarv og transportårens plass i industrihistorien. Reiseminner på skinner og kjøl er levende beskrevet, ikke minst fra Rjukans blomstringstid som industristed i etterkrigsårene. Ett tilbakeblikk handler om et kongelig besøk i 1961, da Farah Diba, daværende superkjendis og Iran-keiserinne, tok turen med den nye jernbaneferja M/F «Storegut».
«Reisen med Rjukanbanen: Gjennom krig og fred» av Lepperød, Payton og Spånem.
240 sider, softcover, illustrert
ISBN 978-82-690775-1-3
Pris kroner 269,-
Forfatterne Trond Lepperød, Anne Spånem og Gary Payton. |
Kommentarer