Gamle hydranter vender tilbake
Bjørn Iversen har mange jern i ilden. Ett av dem er arbeidet med å bevare Rjukans brannhydranter.
- Disse hydrantene var laget for og til Rjukan og er derfor en del av Verdensarven. I den siste tiden har de blitt fjernet og nye har blitt satt opp. Vi satte fokus på dette og fikk stoppet det. Nå har LEVO laget ny innmat til de gamle slik at vi kan restaurere de med nytt innhold, forteller Iversen.
I dag er det cirka 10-12 hydranter igjen av de gamle på brannstasjonen og hos LEVO.
Iversen har nå fått i oppdrag å finne ut hvilke steder som skal få de nygamle hydrantene.
- Jeg har valgt ut steder jeg mener har betydning for vår identitet og historie, det er derfor lagt vekt på plassering og verdien av å stille de ut nettopp der. Steder som blir vist turister er derfor vektlagt, opplyser Iversen og ber om innspill og kommentarer.
Her er Bjørns kommentar til bildet:
Her er vår variant, den heter Nor Patent og disse er godt representert bybildet, men de virkelig gamle av denne typen er preget med RS. Disse har vi også noen av, RS er jo Rjukan Salpeterfabrikker. Denne er å finne utenfor Såheim Kraftverk.
15. januar sendte Bjørn ut et infoskriv til samarbeidspartnere og interesserte. Her er brevet.
- Disse hydrantene var laget for og til Rjukan og er derfor en del av Verdensarven. I den siste tiden har de blitt fjernet og nye har blitt satt opp. Vi satte fokus på dette og fikk stoppet det. Nå har LEVO laget ny innmat til de gamle slik at vi kan restaurere de med nytt innhold, forteller Iversen.
I dag er det cirka 10-12 hydranter igjen av de gamle på brannstasjonen og hos LEVO.
Iversen har nå fått i oppdrag å finne ut hvilke steder som skal få de nygamle hydrantene.
- Jeg har valgt ut steder jeg mener har betydning for vår identitet og historie, det er derfor lagt vekt på plassering og verdien av å stille de ut nettopp der. Steder som blir vist turister er derfor vektlagt, opplyser Iversen og ber om innspill og kommentarer.
Her er Bjørns kommentar til bildet:
Her er vår variant, den heter Nor Patent og disse er godt representert bybildet, men de virkelig gamle av denne typen er preget med RS. Disse har vi også noen av, RS er jo Rjukan Salpeterfabrikker. Denne er å finne utenfor Såheim Kraftverk.
15. januar sendte Bjørn ut et infoskriv til samarbeidspartnere og interesserte. Her er brevet.
Kjære alle sammen,
Som dere sikkert vet har jeg også jobbet med å bevare Rjukans flotte og unike brannhydranter. Disse hydrantene var laget for og til Rjukan og er derfor en del av Verdensarven. I den siste tiden har de blitt fjernet og nye har blitt satt opp, vi satte fokus på dette og fikk stoppet det. Nå har LEVO laget ny innmat til de gamle slik at vi kan restaurere de med nytt innhold. Det er i dag ca 10-!2 hydranter igjen av de gamle på Brannstasjonen og hos LEVO.
Jeg har nå fått i oppdrag og finne ut hvilke steder som bør byttes tilbake med ”nygamlehydranter” om dere skjønner meg. Jeg har valgt ut steder jeg mener har betydning for vår identitet og historie, det er derfor lagt vekt på plassering og verdien av å stille de ut nettopp der. Steder som blir vist turister er derfor vektlagt.
Det vil bli gitt ut et hefte til de involverte snart, der er bilder og annet som er relevant for prosjektet. Håper på innspill og kommentarer.
På forhånd takk
Mvh Bjørn.
Kommentarer