Vi tenner våre lykter på Mælandsbroen



Lampeprosjektet på Mælandsbroen går sin gang, forteller Bjørn Iversen.

- Glass er ankommet. Det er bygget en modell av søylene som fysisk står på broa. Dette gjøres for at de faktisk skal passe når tiden kommer. De siste festebrakettene er også skjært ut. Nå venter vi bare på noen tegninger av noen andre detaljer som også skal brennes ut, opplyser han.

Lyktene, som vi ser i sin originale versjon på gamle bilder, forteller historien om flid i detaljene den gangen arkitektene på Rjukan Byanlæg tegnet den nye industribyen.

Fra Tinn kommunes nettsider sakser vi litt om Rjukan Byanlæg og noen av dem som ledet denne avdelingen:

Den første lederen for Byanlegget var arkitekt Levin. Fra 1. juni 1908 var det i drift og kaltes Architektführung. Foruten noen bygninger på industriområdet, fikk de ansvaret for skoler, velferdsbygg, posthus, apotek og boliger for arbeidere og funksjonærer. Da Baadische trakk seg ut, ble dette kontoret oppløst, og Sam. Eyde opprettet Rjukan Byanlegg. Fra slutten av 1911 var Erling Gjestland leder. 1914 - 1916: Hjalmar Waaden. 1916 - 1934: Jens Poulsson.


Flere bilder fra lampeprosjektet:





Les også: RjB 20 tilbake på Rjukanbanen (video)

Les også: Her får du boka "Min verdensarv"



Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen