Ny bok i emning fra Maana forlag


Jeg gleder meg til å få denne boka i handa. I natt var det innspurt med ombrekking og siste finpuss før alle megabytene ble lastet opp og sendt av gårde. På bildet over ser dere forlagskontoret under trappa i gangen min akkurat nå.

Om noen uker håper jeg å ha noe håndfast å vise fram, nærmere bestemt en liten bok på 80 sider. Forfatter og samarbeidspartner denne gangen er Bjørg W. Johansen, kjent og kjær Rjukan-journalist gjennom mange år. Det er hennes intervjuserie, "Min verdensarv", som sto på trykk i Rjukan Arbeiderblad i 2013 og 2014 som nå kommer i bokform.

Bokcover
Bjørgs møte med 15 hverdagshelter i industribyen under Gaustatoppen er nært og velskrevet, og det har vært en fornøyelse å jobbe med dette manuset. Vi hører om sydende lut og trekkspillmusikk på AN-fabrikken, klesvask og ungeskrål i Sing Sing, divabesøk på Admini, nevekamp og dans på Rjukanhuset og solfylte søndager med ferske smultringer på Gvepseborg. Menneskene Bjørg forteller om holdt hjula i gang og levde sine liv på fabrikkstedet mens kunstgjødselproduksjonen blomstret og Norsk Hydro var her, der og overalt.

Etter slukking av fabrikkene har Rjukan - sammen med Notodden - fått plass på UNESCOs verdensarvliste med sine unike industriminner. Mye av fokuset i den prosessen har naturlig nok ligget på fabrikker, boliger, kraftverk, tog og ferger, men menneskene bak, deres historier og opplevelse av denne tida er like mye en del av verdensarven. Her har Bjørg W. Johansen gjort et viktig arbeid med å samle og dokumentere noen av disse historiene.

Bjørg W. Johansen: Min verdensarv. 15 fortellinger fra verdensarvstedet Rjukan.
Maana forlag, 2015. ISBN 978-82-993549-5-0

Er du interessert i boka, så send en epost til post@maanaforlag.no eller fyll ut skjemaet under, så skal jeg holde deg oppdatert!

Trond Lepperød
Maana forlag
Oslo, 5. november 2015


Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Alt om verdensarvsøknaden

Sol og blide fjes på jubileumscruise