Her er D/F Hydro i HO-skala

Ole Richvoldsens HO-modell av D/F Hydro. (Foto: Selco.no)



Originalen ligger på bunnen av Tinnsjøen etter at den ble senket av norske sabotører i 1944. Trond Ole Richvoldsen har fått den og de andre jernbanefergene bygget i HO-skala.

- Det hele begynte med at jeg importerte modellbåter fra Vietnam, som hobby, i noen år, forteller han.

- Siden jeg er over snittet interessert i modelljernbane ble det også medlemsskap i den lokale klubben, Grenland Mj-forum. På et klubbmøte kom det opp: Hvorfor lager du ikke modeller av tinnsjøfergene? De har jo historisk og nostalgisk verdi for veldig mange.

Storegut, Ammonia og Hydro side ved side, som skalamodeller. (Foto: Selco.no)

Slik begynte Trond Ole Richvoldsen arbeidet med å få få Rjukanbanens ferger laget som modeller. Klubbmedlemmene fant fram en del bilder og underlag. Selve tegningene fikk han fra Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork. Første ferge ut var D/F Hydro fra 1914, laget i ti eksemplarer. Modellene forsvant i løpet av få dager, så Richvoldsen bestemte seg for å lage flere Hydro-modeller - og også modeller av D/F Ammonia fra 1929 og M/F Storegut fra 1956.


Notodden kommune og Tinn kommune arrangererte minnemarkering på Rudsgrend ved Tinnsjøen  torsdag 20. februar 2014, på dagen 70 år etter senkingen. (Foto: Trond Lepperød)


Mens modellene lages av dyktige håndverkere i Vietnam, importeres skinnemateriell fra USA. Skalaen er 1:87 (HO). Fergene varierer i lengde fra Hydro på 62 centimeter til Storegut på 103 cm.

Mens fergene Ammonia og Storegut kan beundres i full skala ved kai den dag i dag, ligger Hydro i mørket på 430 meters dyp utenfor Rudsgrend. Fergas dramatiske endelikt i 1944 fikk norske TV-seere et bilde av i siste episode av NRKs dramaserie "Kampen om tungtvannet". Sabotørene hadde plassert en sprengladning under dekk, og det var denne som gikk av og sendte ferga ned i dypet.

"Godkjenner senking av ferge med IMI-last på dypt vann, helst mellom Hesleviken og Digerud". Med disse ordene - skrevet og sendt 9. februar 1944 - ble ordren gitt om å gå til aksjon og senke jernbaneferga med tungtvannslast, skriver Olav Njølstad i boka "Professor Tronstads krig".

Det var major Leif Tronstad som sendte beskjeden. Han var bindeleddet i England mellom britiske militærmyndigheter, Forsvarets Overkommando og sabotørene i Norwegian Independent Company No. 1 - bedre kjent som Kompani Linge. Ordren ble gitt til Linge-karene Knut Haukelid og Einar Skinnarland, som lå i skjul i Telemark.

Les også: Tungtvannsaksjonene på fem minutter (infografikk)

Tronstad hadde i forveien fått beskjed fra britene at saken var "av vital betydning for krigføringen". Alt skulle settes inn på å stanse det tyske uranprosjektet. Men det var med tungt hjerte han ga den avgjørende ordren. Tronstad var kjemiprofessor og hadde vært med å bygge opp nettopp tungtvannsproduksjonen på Rjukan før krigen. Han kjente forholdene på stedet og visste at en sprengning av transporten også ville ramme uskyldige mennesker.

"Mange lidelser må befryktes å bli følgen, men vi må håpe de sparer oss for verre ting", kommenterte han i dagboken.



Richvoldsens modellbåter har fått medieomtale, her en artikkel hentet fra Varden.


Lidelser ble det. Ferga var på ordinær rute med gods og passasjerer da sprengladningen gikk av som planlagt og sprengte hull i skroget forut. I løpet av 3-4 minutter sank ferga til bunns. 18 mennesker mistet livet - 14 nordmenn og fire tyske soldater.

Ferga var lastet med flere fat med tungtvann fra Norsk Hydros fabrikker på Rjukan.  Fra alliert hold markerte aksjonen punktum i kampen om tungtvannet. Dette var det fjerde og siste anslaget rettet mot tungtvannsproduksjonen.

TL

Les også: Arve Tellefsen, Arvid Fladmoe og forliset på Tinnsjøen. Fra minnemarkering i 2014.
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen