Verdensarv og gamle damer



Man skal ikke undervurdere gamle damer. Den lærdommen fikk vi en påminnelse om torsdag 16. september da Stiftelsen Rjukanbanen inviterte til folkemøte om verdensarvprosjektet ved kai på Mæl og samtidig fyrte opp den ærverdige dampferga, D/F Ammonia.

Møtet og underholdningen foregikk på dekket til M/F Storegut. Etterpå fikk de frammøtte komme om bord i Ammonia. 81 år har hun rukket å bli og er fremdeles i godt hold. Når hun i tillegg blir kjælt for etter alle kunstens regler, er hun i full vigør, og kunne sikkert ha klappet fra kai hvis det var det om å gjøre. I halvannet døgn hadde Ivan Christoffersen og Tom Johansen, to lokale ildsjeler - med assistanse av to drevne kjeleeksperter og fyrbøtere fra Setesdalsbanen - vært i sving og varmet henne opp. Det brant lystig under dampkjelene, og det var behagelig varmt i maskinrommet. Ute truet høstsola med å forsvinne fra Vestfjorddalen for i år, men ettermiddagsstrålene lyste opp Mæl og fergene idet folk begynte å innfinne seg til arrangementet, en markering av at norske myndigheter og Rjukan/Notodden og Odda/Tyssedal nå starter prosessen for å kapre en plass på UNESCOs verdensarvliste. Der er nåløyet trangt, og om de lykkes, får vi svaret på først om noen år. På Telemark-siden av samarbeidsaksen synes det å være bred oppslutning bak søknaden, på Hordaland-siden har man hørt mer til de kritiske røstene, men Odda-ordfører Gard Folkvord sto torsdag skulder ved skulder med Tinn-ordfører Turid Opedal og Notodden-ordfører Lise Wiik og talte varmt for verdensarvstatus. Med et ferskt besøk fra Guatemala friskt i minne, var det velferdsspranget som industribyggingen la grunnlag for her til lands han først og fremst ville trekke fram. Det er den utviklingen industristedene Odda/Tyssedal og Rjukan/Notodden står som et symbol på - for hele verden, mente han. Miljøvernminister Erik Solheim, som også var med, fulgte opp og mente velferdsløftet som industrireisingen for 100 år siden la grunnlag også var spiren til den nordiske modellen mange land i dag - spesielt etter finanskrisen - gjerne vil lære av.



En munter riksantikvar Jørn Holme deltok også og brakte en annen gammel dame på dagsorden i sin pep-talk fra scenen, nemlig Farah Dibah, den vakre hustruen til han som fram til 1979 var sjahen av Iran. Det var neppe alle som fikk med seg hva hun hadde med saken å gjøre, men Farah Dibah besøkte og snudde Rjukan på hodet i 1961, med sin stjernestatus og skjønnhet. Og hun ankom Mæl med M/F Storegut.

En eventuell verdensarvstatus kommer kanskje til å snu Rjukan på hodet igjen, og muligens som en påminnelse om hvor høyt han sikter, fikk daglig leder i stiftelsen, Øystein Haugan, med seg Farah Dibah hjem! Ikke i levende live - den tidligere keiserinnen er født i 1938 og bor i Paris, men i form av en pappfigur.

Igangsettingen av søknadsprosessen ble deretter markert med lange støt i fløytene både på Ammonia og Storegut. Det ble servert varm suppe, og på scenen underholdt blant andre Trond Ytterbø og Frode Grytten.


Bli kjent med jernbanefergene på Tinnsjøen
- bildeserie.

Ammonia - under og over dekk (video)

Maana forlags hjemmeside
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

VIDEO: Notodden og bygningene som rommer verdensarvhistorien

40 år siden Vannstoffen ble revet

Arkitekt Thvorvald Astrups glemte tegninger av Vannstoffen