Etterlyser mer om Notodden



Undertegnede er nå i gang med forberedelsene til en ny og omarbeidet utgave av boka om Rjukanbanen. Ett av innspillene jeg har fått er at mer om transportstrekningens historie fra Tinnoset og nedover bør med, og det tar jeg ad notam. Ett eksempel: Tinnoset stasjon sydet i sin tid av liv. På slutten av 1960-tallet var dette et sted med flere handelslag, eget postkontor, 15 mann jobbet rundskift på stasjonen og det var fire faste på slippen. Det var flere daglige bussruter. Er det noen som sitter på minner, nedskrevet eller i hodet, fra den tida, eller har bilder for eksempel av passasjerer som venter på ferga eller toget på Tinnoset, så hører jeg gjerne fra dere. Skrur vi klokka enda lenger tilbake, var det på Notodden Hydro først startet sin nitratproduksjon, og da anleggene begynte i Vestfjorddalen og det skulle bygges og anlegges i stor skala, var Notodden også knutepunktet for alle som hadde et ærend oppover i den da nokså isolerte bygda i enden av Tinnsjøen. Både slusk og ingeniører gjorde stopp på Notodden før de gjøv løs på blant annet jernbaneanleggene. Fuktige sammenkomster av anleggsfolk på Tveten hotell er blant de tingene det ble snakket om fra den tida. De som opplevde dette rundt 1907 er borte, men det finnes minner nedskrevet. Også her er det aktuelle ting å hente fram til en ny utgave. Tips og innspill mottas med takk!

Ta kontakt per epost maaanaforlag@hotmaill.com eller på telefon 412 92 612.
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen