Riksantikvaren krever møte med Rjukanbanen Radio Rjukan, 24. oktober 2003
Riksantikvaren tolererer ikke at Stiftelsen Rjukanbanen legger ned all virksomhet og lar banen forfalle. - Vi krever en orientering av stiftelsen, sier seksjonssjef Lisen Roll.
Riksantikvaren vil ha Rjukanbanen i sterkt fokus framover, ikke minst fordi flere ting rundt Rjukanbanen er fredet, og fordi man mener at Rjukanbanen er unik.

- Vi vil ha et møte og regner med å få fremlagt en orientering fra stiftelsen, sier Lisen Roll til Varden og NRK.
Banen som ble åpnet tidlig i industrireisningen i Norge, og som ble åpnet av Norges nykronede kong Haakon VII 9. august 1909, har trolig et verdensminnestatus, ifølge Riksantikvaren.
Nå er det penger det står på, før pengene finnes, vil det ikke bli en fredning av norges første normalsporede allmennbane og privatbane med el-drift, og de to unike fergene Ammonia (verdens siste dampdrevne jernbaneferge) og Storegut (Norges eneste innsjøjernbaneferge) og ikke minst Hydro som ble senket under krigen.
Norsk Industriarbeidermuseum har avvist at det er en av deres oppgaver å ta ansvaret for anlegget, da dette har for store kostnader for regionsmuseet.
(24.10.2003 01:18)

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen