Sånn ser Ammonia ut med nytt skrog




Dronningen av Tinnsjøen har fått den aller beste behandling, skriver Norsk Industriarbeidermuseum på sin nettside og viser bilder av ærverdige D/F Ammonia med nytt skrog. Den gamle damen skal nå være godt rustet mot rustangrep. På Tinnoset har sandblåsing av utvendig skrog, skutesider og skutebunn, foregått i mange uker. Stålet er blitt sandblåst til 2,5 sae før det er påført sinksilikat. Så er skroget blitt primet og malt. Utvendig overbygg blir slipt og malt, opplyses det.

Nå tas presenninger og stillas ned. Når skutesider og bunn er ferdig skal ferga forhales slik at den delen av bunn som hviler på putene i slippvogga også får en omgang. Torsdag var det høytidelig avduking, og museet forteller at de fikk god respons på sin invitasjon til rallarsuppe og en prat med de som har driftstida ved Rjukanbanen friskt i minne. Rubert Derben underholdt med selvskrevet Ammonia-vise.

Bildet du ser over er hentet fra Facebook og Lars Gunleiksrud og Einar Gabrielsen.

Slik så Ammonia ut på Tinnsjøen i 1990, året før Hydro la ned trafikken. (Foto: Trond Lepperød)

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen