5,9 millioner kroner til tinnsjøfergene Ammonia og Storegut

Totalt har Riksantikvaren fordelt nærmere 60 millioner til fartøyvern, og sju av disse gikk til Telemark. Nesten seks av dem gikk til tinnsjøfergene, melder NRK Telemark.

Dette er gode nyheter for Rjukanbanens Einar Gabrielsen:

- Dette betyr mye. Vi kan få Storegut i trafikk allerede til sommeren. Før det kan skje, må den opp på slipp for å undersøkes. Det å trekke ny propellaksling er nødvendig, og det kan kun gjøres på tørt land, sier han til NRK.

D/F Ammonia fikk også sin andel av pengene, og selv om den bare er på 1 million. kommer pengene godt med.
M/F Storegut (bildet) og D/F Ammonia får sin del av Riksantikvarens midler til fartøyvern. (Foto: Trond Lepperød)

De to gjenværende jernbanefergene er perlene i transportkjeden som i sin tid brakte kunstgjødsel fra Rjukan ut til verdensmarkedet, og for verdensarvsøknaden som nå er levert UNESCO, er den spesielle transportåren med jernbane og ferge et viktig argument.



D/F Ammonia kamuflert som D/F Hydro i forbindelse med innspillingen av TV-serien Kampen om tungtvannet.

Fordelingen til Storegut og Ammonia er på henholdsvis 4.910.000 og 1.000.000 kroner. Av Telemarks pott vanker det videre 320.000 til Fram og 437.800 til Gamle Kragerø, viser oversikten fra Riksantikvaren.

Riksantikvaren: Tilskudd til fartøy 2014
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

VIDEO: Notodden og bygningene som rommer verdensarvhistorien

40 år siden Vannstoffen ble revet

Arkitekt Thvorvald Astrups glemte tegninger av Vannstoffen