Her er damplokomotivet som ikke trengte fyrbøter






På Facebook-gruppa "Oppvekst på Rjukan og i Tinn" finner du etter hvert en stor mengde bilder om Rjukan-historie generelt, og for hvert bilde som postes kommer historiene og minnene fra noen av gruppas medlemmer (1200 per 25. februar).

Morten Gustavsen la 4. februar ut dette bildet, som ser ut til å være hentet fra en produktkatalog fra den tyske lokomotivprodusenten AG Hohenzollern i Düsseldorf. Selskapet ble grunnlagt i 1872, og de produserte rundt 4600 lokomotiver fram til nedleggelsen i 1929.

Se lenke til posten på Facebook her
Dette er bilde eller tegning av de fyrløse lokene som ble levert i perioden 1910-1914. Det var fire av dem, og de fikk navnene Paal, Per, Espen og Askeladden.
Bjarne Linnerud var ute og kommenterte bildet:
"Morsomt med info om hvem som bygde og leverte lokomotivene. Min far jobbet som skiftekonduktør på fabrikken på femtitallet og jobben besto i å legge om pensene slik at lastevognene kom dit de skulle, bl.a opplasting av ammoniakk og salpetersekker fra pakkeriet. Jeg fikk en gang bli med ham på jobb og fikk være med på loket. Det var stas!", skriver han.
Vil du se hele bildesamlingen på Facebook-gruppa Oppvekst, så klikk her

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen