Vekker dampferga Ammonia til live igjen



Nå er det igjen fyr i kjelene på Tinnsjøens dronning, D/F Ammonia fra 1929, en av verdens siste dampdrevne jernbaneferger. Det er Stiftelsen Rjukanbanen som vekker fergas maskineri til live igjen. Så vidt vi vet var Ammonia sist ute og seilte i 1990, året før Hydro avviklet trafikken på Rjukanbanen. Denne gangen skal den gamle damen ikke ut og seile, men testingen av dampkjelen viser at hun fortsatt er "ship shape". Torsdag kommer miljøvernminister Erik Solheim og flere andre notabiliteter til Rjukan for å markere at Norge ber om en plass på UNESCOs verdensarvlist for industristedene Rjukan/Notodden og Odda/Tyssedal. Her er nettopp transportåren fra Rjukan med de unike fergene på Tinnsjøen en viktig del av argumentasjonen.

Journalist Kjell Aulie og fotograf Tore Øyvind Moen var om bord da Ivan Christoffersen begynte oppvarmingen. Les sak med bilder og video i Varden:

Fyrer opp statsråden

Les sak i Hardanger Folkeblad:

Sparker i gang verdensarvnominasjonen
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

VIDEO: Notodden og bygningene som rommer verdensarvhistorien

40 år siden Vannstoffen ble revet

Arkitekt Thvorvald Astrups glemte tegninger av Vannstoffen