- En helt unik båt



Sjøkaptein Birger Nilsen (62) fra Helle var full av lovord om M/F Storegut da han denne uka førte roret da jernbaneferga dro Tinnoset til Mæl for sitt sommeropphold.

-Den gjør glatt 19–20 knop, ligger fint i vannet og er god å manøvrere. Det skyldes ikke minst at den var forut for sin tid da den ble bygget tilbake i 1956, sier Nilsen til Notodden-avisa Telen.

–Storegut har for det første en sentermotor med omkastsystem. I tillegg har den to sidemotorer som er vridbare, blant annet en såkalt «baugtrøster» som står forut. Sidemotorene styres i tillegg av et såkalt pneumatisk system, dvs. luftstyrt, og det var svært sjeldent på 50-tallet da denne skuta ble bygget. Det var først inn på 70-tallet at dette ble vanlig i skipsfarten, men systemet fungerer som bare det på Storegut, sier Nilsen til avisa. Selv har han seilt hele livet, både utenriksfart og innenriksfart.

Nilsen mener både Storegut og Ammonia er unike fartøy som må tas vare på og forteller at han hadde en prat med skraphandler Teigen som kunne fortelle at han fikk tilbud om å hugge opp Ammonia på 1980-tallet.

- Nå er det viktig at de to båtene settes skikkelig i stand og tas godt vare på, er oppfordringen Nilsen kommer med via Telen.

Telen, 3. juli 2010
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

40 år siden Vannstoffen ble revet

Kan arkeologer grave fram tungtvannsfabrikken?

Om 17. mai-slaget på Rjukan i 1914 og andre tumulter i ny bok om syndikalismen