Se Rjukanbanen live

Se levende bilder fra Rjukanbanens siste driftsår her.

I mars kom meldingen om at Miljøverndepartementet legger penger til drift av Rjukanbanen inn i statsbudsjettet for neste år. Fra statlig hold er det allerede bevilget en god sum penger til å ruste opp anlegget. Nå har altså den gamle transportåren fått penger til drift. Ifølge Varden 25. mars sier Miljøverndepartementet ja til tre millioner kroner årlig. Fra før har Tinn kommune sagt at de yter en mill. kroner, fylket 600.000 kroner og Notodden kommune 200.000 kroner. I tillegg er det håp om en bevilgning fra Kulturverndepartementet.

Det siste toget fra Rjukan i Hydros regi gikk 4. juli 1991. Med stopp i ammoniumnitrat- og salpeterproduksjonen, var det også slutt på 82 år med trafikk på Rjukanbanen. Noen måneder tidligere, 19. februar 1991, var Gary Payton på Mæl stasjon og gjorde unike videoopptak av vognskifting på Mæl stasjon. Her ser du klipp fra opptaket, som her publiseres for første gang. Det er el 5.2039, utlånt fra Norsk Teknisk Museum, som brukes til å skifte vogner.

"E
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

VIDEO: Notodden og bygningene som rommer verdensarvhistorien

40 år siden Vannstoffen ble revet

Arkitekt Thvorvald Astrups glemte tegninger av Vannstoffen