Men Ammonia var ikke den siste


Fredningen av D/F Ammonia i 2009 ble begrunnet med at den er den siste gjenværende dampdrevne jernbanefergen i verden, men se her.

I Wolgast finnes en jernbaneferge, Stralsund, fra 1890, som gjør Ammonia rangen stridig.

Les mer om Stralsund på Wolgasts hjemmeside her

Stralsund ble satt i trafikk for den kongelige prøyssiske jernbane mellom Stralsund og Altefähr på øya Rügen i 1890. Senere gikk den mellom Swinemünde og øya Wollin. Den ble også brukt som isbryter.

Stralsund var byggenummer 440 på på Ferdinand-Schichau-Werft i det som i dag er Elblag, Polen. Jernbanefergen er 36,46 meter lang og 9,80 meter bred. Lastekapasitet var oppgitt til tre personvogner eller 3-4 godsvogner og 300 passasjerer.


Vis større kart

Se også Wikipedia-artikkel om jernbaneferger her
Legg inn en kommentar

Populære innlegg

VIDEO: Notodden og bygningene som rommer verdensarvhistorien

40 år siden Vannstoffen ble revet

Arkitekt Thvorvald Astrups glemte tegninger av Vannstoffen