Nå fredes fergene

Torsdag 18. juni skal Riksantikvaren fatte vedtak om fredning av tinnsjøfergene Ammonia og Storegut, skriver Rjukan Arbeiderblad (RA, 09.05.2009).
-Fredningsvedtak er det strengeste bevaringstiltaket. Nå blir båtene sikret som teknisk industriminne. I den sammenheng betyr det at staten tar større ansvar, også økonomisk. Vi vet ikke hvor store årlige summer det vil dreie seg om, men det at vi har fått 6,5 millioner i år viser at det er en veldig vilje nå til til å satse på dette. Det betyr at dette er noe Norge synes er viktig å ta vare på, sier Haugan til avisa.
Samtidig pågår arbeidet med å frede Rjukanbanen og Tinnosbanen. Norsk Industriarbeidermuseum overtar Rjukanbanen i 2010.
Motorferga Storegut skal forøvrig på slippen 18. mai. Det er en forutsetning for at kraftkaren fra 1956 skal få lov til å seile på Tinnsjøen når Rjukanbanens jubileum skal markeres 9. august i år. Da er det 100 år siden kong Haakon offisielt åpnet Rjukanbanen. Båten blir liggende på land på Tinnoset i to til tre uker, skriver RA. Rundt en million kroner vil det koste å ha båten på slippen og få den sertifisert. Da skal propeller, styremekanismer, bunnstoff og bunntykkelse sjekkes.
Mannskapet på jubileumsferden er allerede tatt ut, ifølge RA. Skipper blir Arne Melhus fra Gvarv. Han får med seg veteranen Ivan Kristoffersen som maskinist, mens Erling Zappfe, Marit Bugge, Tom Johansen og Tom Kåfjeld har gått på sikkerhetskurs og mønstrer som matroser.
-Nå har det løsnet, skriver RA på lederplass.
-Vernevedtaket for Storegut og Ammonia er like om hjørnet, og snart følger hele Rjukanbanen og Tinnosbanen etter. Det betyr at hele linja fra Vemork og ned til Notodden blir bevart for framtida. Staten overtar det økonomiske ansvaret for anlegget gjennom Industriarbeidermuseet. Dermed er det slutt på stiftelsens og venneforeningens slit med å skaffe kroner og krefter til å holde forfallet sånn noenlunde i sjakk, heter det i lederen.

Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Alt om verdensarvsøknaden

Sol og blide fjes på jubileumscruise